اسکنر کف پا چیست؟

اسکنر فشار کف پا (فوت اسکن ، فوت پرشر)، سیستمی الکترونیکی برای ثبت و تحلیل توزیع فشار کف پا در حالت ایستاده و راه رفتن است. این دستگاه نقاط پرفشار کف پا را در حالت ایستاده یا گام برداشتن شناسایی میکند و گزارش کاملی در اختیار متخصص قرار می دهد. دستگاه اسکن کف پا فشاری به دلیل بهره وری از مجموعه سنسورهای سنجش فشار که در کنار هم به شکل یکپارچه چیده شده اند، گاهی اسکنر فشاری یا فوت پرشر نیز نامیده میشوند.

 

مشکلات کف پا و موارد قابل ارزیابی

یکی از ناهنجاریهای اسکلتی شایع در افراد، عدم توزیع مناسب وزن بر روی پاها است. برخی از افراد بیشتر وزن خود را بر روی یکی از پاها (پای چپ یا پای راست) می اندازند. به این معنی که مرکز ثقل بدن آن ها به سمت چپ یا راست تمایل دارد. برخی بیشتر وزن خود را بر روی پنجه پاهایشان می اندازند و بالاتنه این افراد و در نتیجه مرکز ثقل آن ها به سمت جلو تمایل دارد. بعضی از افراد بیشتر وزن خود را بر روی پاشنه پاهایشان می اندازند و مرکز ثقل آنها به سمت عقب بدنشان تمایل دارد که با این دستگاه همه این موارد قابل اندازه گیری می باشد، همچنین درد پا و بخصوص مچ پا در شروع راه رفتن و یا در پیاده روی های طولانی مدت از مواردی است که توسط آنالیز ماکزیمم فشار و میانگین فشار وارد شده به کف پا توسط دستگاه اسکنر فشار کف پا قابل ریشه یابی و طرح درمان است. نقاط پر فشار در گزارشهای ماکزیمم و میانگین PT-SCAN به وضوح نمایان است همچنین الگوهای راه رفتن غیر استاندارد هر فرد در نمودارهای بالانس اسکرین قابل تشخیص است.

دستگاه اسکنر کف پا می تواند:

  • عدم تقارن بین پای چپ و راست را شناسایی کنید.
  • به راحتی وضعیت قبل و بعد از اصلاح ناهنجاری را با گزارشهای جامع مقایسه کنید.
  • ناهماهنگی فشار کف پا بین پای چپ و راست را شناسایی کنید.
  • الگوی راه رفتن و ایستادن افراد را بررسی کنید.

تست هایی که با دستگاه اسکنر کف پا قابل اندازه گیری است:

باید توجه داشت که همه ی انواع دستگاه های فوت اسکن قابلیت اجرای تست های کامل سنجش فشار کف پا در حالت ایستا و پویا را ندارند. تشابه نام دستگاه های فوت اسکن فقط به دلیل عملیاتی است که این دستگاه انجام میدهد. اما در عمل تفاوت بسیاری بین فوت اسکنرهای فشاری و فوت اسکنرهای نوری و حتی اسکنرهای سه بعدی پا است. فوت اسکن فشاری یا اسکنر فشار با اجرای سه تست استاتیک، داینامیک (گام برداشتن) و تعادل ایستا، همه آنچه برای ارزیابی سلامت پا و مرکز ثقل بدن نیاز است زا در اختیار متخصصان قرار می دهد.

1. اسکن استاتیک – اسکن پا در حالت ایستا 

در این حالت مراجعه کننده در وضعیت نرمال و استاندارد بر روی سطع دستگاه می ایستد. اطلاعات توزیع فشار کف پای بیمار در هر پا، مقایسه میزان شباهت پای چپ و راست، قوس ها در حالت استاتیک و معایب پاسچر در حالت ایستاده از جمله اطلاعاتی است که در این تست استخراج می شود.

2. اسکن دینامیک – اسکن پا در زمان گام برداشتن

در این تست مراجعه کننده در حالت نرمال یک گام بر روی دستگاه گذاشته و عبور می کند. هر یک از پاها (چپ و راست) در این تست به صورت جداگانه مورد آزمایش قرار می گیرد. به این معنی که ورزشکار باید ابتدا پای چپ را روی دستگاه گذاشته و عبور کند و سپس پای راست. اطلاعاتی مانند قوس کف پا در حالت گیت، خط سیر مرکز فشار، نقاط پرفشار کف پا و دفورمیتی های پا در هر گیت از جمله اطلاعاتی است که در این تست قابل اندازه گیری و محاسبه است.

3. اسکن تعادل – اسکن پا و جابجایی های مرکز ثقل در زمان حفظ تعادل

در این تست، فرد به مدت 10 ثانیه بر روی سطح دستگاه می ایستد و تلاش می کند تا تعادل خود را حفظ نماید. این تست بسته به تشخیص متخصص می تواند با چشم باز و یا با چشم بسته انجام شود. همچنین مدت زمان تست نیز به صلاح دید متخصص قابل تغییر است. خروجی Confidence Ellipse Area با استفاده از این تست بدست می آید که معتبرترین معیار جهت بررسی میزان تعادل است. این تست میزان انحرافات در بالانس اسکلتی عضلانی را نشان می دهد.

ویژگی های دستگاه آنالیز کف پا

کاربردهای اسکنر کف پا

  1. تشخیص نوع قوس کف پا

2. شناخت نقاط مستعد زخم در پای بیماران دیابتی

3. بررسی مشکلات قامتی و نحوه صحیح ایستادن

4. بررسی کامل عملکرد پا در فاز استنس در یک گام

5. بررسی میزان تعادل

6. بررسی علت درد پا و دردهای مزمن پا و کمر

رزرو و پرداخت آنلاین