ویتامین ها

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد. اکثر ویتامین­‌ها باید از طریق غذا به بدن برسد. زیرا یا بدن انسان به اندازه­ کافی ویتامین تولید نمی­‌کند یا اصلا تولید نمی­‌کند.

ویتامین ها را به دو دسته مهم، شامل ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی، تقسیم کرده‌اند. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین A را محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین‌های گروه B را محلول در آب دانسته‌اند.

  • ویتامین جزو مواد ارگانیک است که به مقدار اندک در غذاهای طبیعی یافت می­‌شود. ویتامین برای متابولیسم عادی ضروری است. اگر هر یک از انواع ویتامین به اندازه­ کافی به بدن نرسد، دچار بیماری خواهیم شد.

    ویتامین از دو ویژگی زیر برخوردار است:

    • دارای ترکیب ارگانیک است.

    • دارای ماده‌ای­ مغذی و ضروری است که بدن نمی­‌تواند به مقدار کافی آن را تولید کند و باید از طریق غذا این کار را انجام دهد.

    درحال حاضر 13 نوع ویتامین شناخته شده است.

نقش ویتامین ها در بدن

ویتامین ها از عوامل اساسی زنده بودن، رشد و نمو و سوخت و ساز بدن به شمار می روند. ویتامین ها نقش بزرگی درتعادل غذایی و حفظ سلامت بدن دارند.
نیاز روزانه به ویتامین ها بسته به طبیعت و خصوصیات هر شخص تغییرات زیادی دارند. برای مثال هر چه جثه بزرگتر باشد، ویتامین مورد نیاز او بیشتر است. افراد در حال رشد معمولا نیاز به مقدار بیشتری ویتامین نسبت به سایر افراد دارند. هنگامی که شخصی کار عضلانی انجام می دهد، مقدار مورد نیاز ویتامین ها افزایش می یابد.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد افراد کمبود ویتامین دارند. آمارهایی دیگر نشان می‌دهد که حدود نیمی از مردم به کمبود ویتامین D دچارند.همچنین حدود ۶۰ درصد از مردم مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند. این آمارها از اهمیت و نقش ویتامین‌‌ ها در بدن حکایت دارد. کمبود هر یک از ویتامین‌های ضروری به بدن آسیب می‌رساند و عوارضی به دنبال دارد.

اما مهمترین نقش ویتامین‌ها در سلامتی بدن چیست، انواع ویتامین‌ها چه نام دارند و چگونه بفهمیم کمبود ویتامین داریم؟

ادامه مطلب

نتیجه گیری

ویتامین ها نقش بزرگی در تامین سلامتی بدن دارند. فقر و کمبود ویتامین ها ایجاد آویتامینوز می کند که با عوارض شدید همراه است. کمبود ویتامین در بدن را هیپوویتامینوز می نامند. برعکس مصرف زیاد ویتامین ها خصوصا ویتامین های محلوول در چربی نیزایجاد هیپروویتامینوز می کند که آن نیز با عوارض مختلف همراه است.
عوارض ناشی از فقر هر نوع ویتامین با انواع دیگر فرق می کند ولی بعضی از این عوارض ممکن است در چند نوع آنها مشترک باشد. مصرف روزانه یک داروی مولتی ویتامین ضرری برای شخص ندارد ولی مصرف سایر ویتامین ها عموما ضرورتی برای شخص ندارد مگر آنکه پزشک به خاطر مشکل خاصی آن را تجویز کرده باشد.